کد خبر: ۵۳۰۶۱۵
زمان انتشار: ۰۹:۴۸     ۲۵ مهر ۱۴۰۲
کارلوس کی‌روش باید روبه‌روی امیر قلعه‌نویی بایستد؛ در حالی که این دو نفر روی نیمکت تیم‌های قطر و ایران، نتایجی کاملا متفاوت به دست آورده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری 598، به نقل از همشهری آنلاین: رقابت‌های چهارجانبه اردن، جدیدترین چالش تیم ملی فوتبال ایران در راه آماده‌سازی برای جام ملت‌های آسیا امشب با برگزاری بازی نهایی به پایان می‌رسد. تیم ملی اولین بازی‌اش در این رقابت‌ها را با نتیجه ۳ بر یک از میزبان مسابقات برد و حالا برای کسب عنوان قهرمانی باید به مصاف قطر برود. این در حالی بود که نمایش ملی‌پوشان ایران در بازی اول با انتقادات زیادی همراه شد و آن مسابقه در دقایق پایانی می‌توانست سرنوشت متفاوتی پیدا کند. اما پنالتی اردنی‌ها هدر رفت و در عوض ایران به گل رسید تا خطر رسیدن بازی به ضربات پنالتی از سر تیم ایران رفع شود. پیش از آن مسابقه، قطری‌ها در اولین بازی این مسابقات با ارائه یک نمایش ضعیف و در حالی که اصلا چهره یک تیم برتر را مقابل عراق نداشتند بازی را به ضربات پنالتی کشاندند و در پنالتی‌ها با برتری مقابل عراق به بازی نهایی رسیدند. حالا ایران و قطر در بازی نهایی به هم رسیده‌اند و کارلوس کی‌روش باید روبه‌روی امیر قلعه‌نویی بایستد؛ در حالی که این دو نفر روی نیمکت تیم‌های قطر و ایران، نتایجی کاملا متفاوت به دست آورده‌اند.

قلعه ۷برد، کی‌روش ۲برد

کارنامه امیر قلعه‌نویی در تیم ملی ایران سرشار از پیروزی است و کارنامه کی‌روش در قطر تعریف چندانی ندارد. قلعه‌نویی در دوره جدید حضورش روی نیمکت ایران طی ۸بازی به ۷برد و یک مساوی رسیده است. البته حریفان ایران در این مسابقات تیم‌های بزرگی نبوده‌اند اما نکته اینجاست که قطر و کارلوس کی‌روش هم مقابل حریفانی در همین سطح به نتایج ضعیف رسیده‌اند. به‌عنوان مثال قطر هم مثل ایران با روسیه و کنیا بازی کرده اما دو مسابقه‌ای که برای ایران یک برد و یک مساوی به ارمغان آورده برای قطری‌ها یک مساوی و یک باخت به دنبال داشته است. کی‌روش در قطر مجموعا ۹بازی به عنوان سرمربی انجام داده که حاصل این ۹بازی ۲برد، ۳مساوی و ۴باخت بوده است. بهترین نتیجه قطر طی این مدت پیروزی یک بر صفر مقابل تیم ملی مکزیک بوده و بدترین شکست آنها هم باخت ۴ بر صفر در مصاف با پاناما بوده است. کی‌روش حتی مقابل کنیا، هاییتی و نیوزیلند هم شکست خورده و کارنامه قابل دفاعی از خودش به جا نگذاشته است.

دغدغه‌های کی‌روش در خط دفاع

در آخرین بازی تیم ملی قطر، یعنی همین بازی جمعه گذشته مقابل عراق، کارلوس کی‌روش تیمش را با این ۱۱ نفر به میدان فرستاد: برشام (السد)، همام احمد (الغرافه)، طارق سلمان (السد)، احمد سهیل (السد)، بسام الراوی (الریان)، فتحی (العربی)، کریم بوضیاف (الدحیل)، عبدالعزیز حاتم (الریان)، اکرم عفیف (السد)، یوسف عبدالسراج (السد) و معز علی (الدحیل). تغییر عمده‌ای که کی‌روش از زمان حضورش روی نیمکت قطر ایجاد کرده، تغییر سیستم این تیم از سیستم ۲-۳-۵ جام جهانی به آرایش ۳-۳-۴ محبوب خودش بوده است. کی‌روش البته این ۳-۳-۴ را در زمان‌های مختلف و بسته به شکل بازی‌ها به مشتقاتش یعنی ۱-۴-۱-۴ و ۱-۵-۴ تغییر می‌دهد. در زمینه نفرات هم او بیشترین تغییرات را در خط دفاعی و دروازه ایجاد کرده است. چنان که از ۶عنصر دفاعی قطر در اولین بازی جام‌جهانی ۵نفر تغییر کرده‌اند و فقط یک نفر باقی مانده است. این یک نفر بسام الراوی -مدافع راست تیم الریان- است که بعد از جام‌جهانی در خط دفاعی قطر باقی مانده و سایر نفرات به صلاحدید کی‌روش تغییر کرده‌اند.

پنالتی، پنالتی، باز هم پنالتی

کی‌روش که عراق را با پنالتی برده و به ایران رسیده در سال‌های اخیر کلا با ضیافت پنالتی زیاد سروکار داشته و سرنوشت خیلی از بازی‌های مهم این سرمربی با پنالتی‌های پایان بازی روشن شده است. او قبل از قطر در تیم ملی مصر حضور داشت و با این تیم ۲بار در ضربات پنالتی به سنگال باخت. آن هم در دو مسابقه بسیار مهم که یکی از آنها قهرمانی در جام ملت‌های آفریقا را از مصری‌ها گرفت و دیگری صعود به جام‌جهانی قطر را از آنها دریغ کرد. قبل از مصر، در کلمبیا هم کی‌روش مقابل شیلی در ضربات پنالتی شکست خورد و از کوپا آمه‌ریکا حذف شد. فراموش نکنیم که او قبل از همه این بازی‌ها روی نیمکت تیم ملی ایران هم با شکست در ضربات پنالتی مقابل عراق از جام ملت‌های آسیا ۲۰۱۵ حذف شده بود. حالا کی‌روش با برتری مقابل عراق در ضربات پنالتی به نوعی انتقام آن شکست را گرفته، البته در تورنمنتی که ارزش و اعتبار آن فاصله بسیار زیادی با جام ملت‌های آسیا دارد.

قطر، ۳سال جوان‌تر از ایران

میانگین سنی تیم ملی قطر در ارنجی که کی‌روش مقابل عراق به زمین فرستاد ۲۷.۴ سال بود و در همان روز میانگین سنی تیم ملی ایران مقابل اردن ۳۰.۵ سال بوده است. با این اوصاف در بازی امشب هم تیم قلعه‌نویی تقریبا ۳سال از تیم کی‌روش مسن‌تر خواهد بود. قلعه‌نویی در بازی‌های گذشته‌اش تغییرات زیادی در ترکیب ایران ایجاد کرده و تقریبا در هیچ دو مسابقه‌ای با ترکیب مشابه بازی نکرده است. او همچنان مشغول آزمون و خطا روی بازیکنان است و طی ۸مسابقه به ۳۹بازیکن میدان داده است. از میان این بازیکنان مهدی طارمی و محمد محبی بیشترین دقایق حضور در میدان را داشته‌اند و به نظر می‌رسد در ترکیب نهایی برای جام ملت‌ها موقعیت آنها در تیم ملی تضمین‌شده است. طارمی در ۶۳۶دقیقه از ۷۲۰دقیقه ممکن در بازی‌های تیم قلعه‌نویی حضور داشته و محبی هم ۶۰۸دقیقه بازی کرده است. نفرات بعدی این لیست احسان حاج‌صفی و رامین رضاییان هستند که دقایق بازی‌شان در دوره قلعه‌نویی بیش از سایرین بوده است.

زوج پرسپولیس در تیم ملی؟

امیر قلعه‌نویی در دفاع میانی بیشترین تغییرات را در طول بازی‌ها داشته و در ۸مسابقه از ۷زوج مختلف استفاده کرده است. در این منطقه از زمین حسین کنعانی‌زادگان بیشتر از سایرین فرصت بازی پیدا کرده و معمولا یک پای زوج‌ها بوده است. در آخرین بازی مقابل اردن، شجاع خلیل‌زاده در کنار کنعانی بازی کرد اما به نظر می‌رسد این زوج نتوانسته رضایت سرمربی را جلب کند. شاید این بار حضور مرتضی پورعلی‌گنجی در کنار کنعانی‌زادگان و تشکیل زوج دفاعی پرسپولیس در تیم ملی بتواند مشکلاتی را که در مقابل اردن مشاهده شد تا حدودی مرتفع کند. ترکیب دفاعی تیم ملی و ایجاد استحکام لازم در این خط، مهم‌ترین دغدغه کادر فنی در این روزها است. چرا که در جلوی زمین با تجمع ستاره‌ها و هماهنگی آنها که در این چند سال به خوبی شکل گرفته، به نظر می‌رسد تیم ایران با مشکل خاصی روبه‌رو باشد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها